
International Journal of Technical Research and Applications e-ISSN: 2320-8163, 

www.ijtra.com Special Issue 18 (June, 2015), PP. 38-42 
 

38 | P a g e  

THE POLITICAL ROLE OF THAI OVERSEAS 

CHINESE NEWSPAPERS DURING THE PERIOD 

OF CHINA’S XINHAI REVOLUTION 
Uma Sinthuset 

Faculty of Humanities and Social Science, Suratthani Rajabhat University (Thailand) 

uma.sinthuset@gmail.com 

 
Abstract- The objective of “The political role of Thai overseas 

Chinese newspapers during the period of China’s Xinhai 

Revolution” aimed to study the history of Thai overseas 

Chinese newspapers during the late 19th century to the early 

20th century, which was the period of before and after the 

Xinhai Revolution occurred in China. Also, this paper would 

give a bird’s eye view of how Chinese newspapers which mostly 

printed about the revolutionary contents affected an absolute 

monarchy system of Thailand. It is qualitative research based 

on historical documents compilation of Thai overseas Chinese 

daily news and other types of overseas Chinese publication in 

this period. The research revealed that the Xinhai Revolution 

had deeply effected to Thai overseas Chinese society in many 

factors, especially in term of Chinese printed matters. The 

overseas Chinese newspapers became a main political tool of 

the revolutionary team in Thailand to excite the political 

thought in Thai overseas Chinese, or even let them having the 

China patriotism idea. The Chinese newspaper enterprises in 

Thailand had received a good feedback from the readers who 

were mostly Thai overseas Chines because Thai Chinese 

overseas were obviously awakened from the articles about 

political ideas in newspaper. The political ideology was 

separated into two groups; the revolutionary party led by Sun 

Yat-sen and the constitutional monarchy party led by Kang 

Youwei and Liang Qichao Chinese modern reformers. Two 

political ideologies were intense debated each other through the 

letters in many copies of newspapers. As a result, although the 

revolutionary party got a great success at last, but this event 

led a great development in Chinese publication. The golden age 

of Chinese publishing and presses positively raised up cultural 

education including social position of Thai overseas Chinese. 

Apart from political thought publication, Chinese newspaper 

also became a platform for political thought debating between 

the Thai overseas Chinese revolutionists and King Rama VI 

(King Vajiravudh) who was the highest leader in country. The 

revolution thoughts were obviously converse to the Thai 

monarchy’s system, it also caused many conflicts among 

Chinese and Thais. King Vajiravudhwas known for his effort 

to promote Thai nationalism through many books and articles 

in newspaper. Apparently, the gold age of Thai publication was 

generated from Thai overseas Chinese publication activities as 

well. 

 

Keywords: The political role, Thai overseas Chinese, 

newspapers, the Xinhai Revolution  

 

I. INTRODUCTION 

This article aims to study the political role of Thai 

overseas Chinese during the Xinhai Revolutionin 1911. The 

revolution which led by Sun Yat-sen.had successfully 

overthrown the Chinese feudal autocratic monarchy of Qing 

dynasty. The Xinhai Revolution got victory because of 

many supports from overseas Chinese all around the world. 

The revolutionary also directly affected to the overseas 

Chinese society in Thailand or namely “Siam” at that time. 

Sun Yat-sen and his people came secretly to establish the 

revolutionary alliance in 1906 for running many 

revolutionary activities in Thailand. The revolutionary party 

was forming overseas Chinese schools and presses for 

expanding the concept of revolutionary ideology to Thai 

overseas Chinese. Chinese newspapers was became a main 

political tool of the revolutionary party in Thailand to 

publish many articles about the suffering that common 

Chinese had to faced with in China mainland. These has 

raised the patriotic feelings in Thai overseas Chinese, they 

wanted to eliminate all suffering in China which generated 

by Qing government ruling. During the beginning of the 

revolutionary preparing, Thailand was in the last period of 

King Chulalongkorn (King Rama V). An unprecedented 

number of newspapers and presses in Thailand began to 

flourish in this period, especially Chinese newspapers. 

Chino siamese daily news was the first one of the most 

influential overseas Chinese newspaper in Thailand. The 

revolutionary party has published the newspapers for the 

revolution propaganda, to strongly promote Sun Yat-sen’s 

political ideology and opposed to the constitutional 

monarchy thought of Kang Youwei and Liang Qicao, two 

famous reformerswho still had their loyalty to the absolutist 

Chinese monarchy. Chino siamese daily news received a 

good feedback from readers of both Thais and Chinese. It 

had caused the political role of revolution propaganda by 

using newspapers which was highly affected to Thai society.  

However, the patriotism idea which came from 

revolutionary thought in overseas Chinese was totally 

different from Thai’s absolute monarchy system, it possibly 

brought about conflicts to Thailand. The Xinhai Revolution 

was occurred during in the period of the new Thai king 

inheritor, King Vajiravudh (King Rama VI) inherited the 

supremacy from King Chulalongkorn (King Rama V). After 

the revolution achieved fully success, the overseas Chinese 

newspapers were accused to be the enemy of the state. King 

Vajiravudh was known as one of the famous writer and 

journalist. He published in a Thai newspaper articles about 

the Chinese immigrants opposing against Chinese revolution 

thought, he also tried to tell Thais that Chinese immigrated 

to take benefit from Thailand. The King’s articles in 

newspaper caused a debate the Chinese newspaper writer 

who tried to oppose his idea. Until the middle of the King 

Rama VI period, Thai authority provided legislation to 

control the contents inside Chinese newspapers. However, it 

could be said that period was the real golden age of popular 

press of daily newspapers. 

 

II. RESEARCH OBJECTIVE 

1. To study the political role of Thai overseas Chinese 

newspaper during the period of China’s Xinhai 



International Journal of Technical Research and Applications e-ISSN: 2320-8163, 

www.ijtra.com Special Issue 18 (June, 2015), PP. 38-42 
 

39 | P a g e  

Revolution. Emphasise on how the Chinese 

newspapers become the political ideology stage 

including how it run the political activities in Thai 

overseas Chinese through newspapers. 

2. To study how Thai overseas Chinese newspapers 

affect to Thai society, whether in terms of the 

feedbacks from Thai society or Thai authorities. 

 

III. METHOD 

This research using the documentary research method 

according to books, related articles, materials and past 

newspapers reviewal. The scope  of research specify on 

timer, during late 19th century to early 20th century which 

was the period of the Xinhai Revolution occurrence  in 

China. 

 

IV. FINDINGS 

According to the historical research method by 

materials collecting such as books, academic articles 

including some contents in past newspapers, the research 

findings were mainly as follow: 

 

A. The political ideology war through Thai overseas 

Chinese newspapers 

In the late 19th century to early 20th century, this era 

was the first beginning of the Xinhai Revolution period. 

There were two political ideologies strongly debated to each 

other on the China’s political stage. The first one was led by 

Sun Yat-sen, one of the famous chief Chinese revolutionist 

who aimed overthrow absolute monarchy system of his 

motherland and set up the Republic of China. Another one 

was the political ideology of Kang Youwei and Liang Qicao 

two Chinese political reformers who supported to advocate 

constitutional monarchy after the founding Republic. 

Obviously, the concept of two political ideologies were 

totally oppositional, two parties opposed against each other 

and attempted to prove each other wrong. At that time, the 

Republic setting thought was illegal and became 

forbiddance in China, thus each party sent their team to 

overseas Chinese communities in foreign countries for 

supports seeking. Two Chinese political parties got through 

the overseas Chinese communities by secretly contacting 

with overseas Chinese secret societies. Since the Chinese 

immigrates came for seeking a new life in foreign countries, 

various overseas Chinese secret societies and underground 

organisations were generally set up for helping and protect 

benefits of Chinese immigrates in that region. Sun Yat-sen 

got a great supports from Xiao Focheng or Seow Hood-seng 

who was leader of “Three Harmonies Society”, one of the 

powerful overseas Chinese secret society in Thailand. Kang 

Youwei and Liang Qicao got another supports from Zheng 

Zhiyong, leader of  “Hong Men” another Chinese secret 

society which highly influential to Thai overseas Chinese 

communities, he also owned the largest sweepstake business 

of the country.  Xiao Focheng was the famous editor in 

Thailand, he also owned overseas Chinese presses and 

published his own daily newspapers. Thus, his revolutionary 

works were quite successful due to the revolutionary 

newspapers publishing. Firstly, Xiao Focheng, Chen Jing 

and Shen Qingchi, the main revolutionary team in Thailand, 

ran the revolutionary newspaper named “Mei Nan Daily 

News” in 1906 for expanding the political ideas of Sun Yat-

sen. But in 1907, the constitutional monarchy team in 

Thailand took over the publishing place of the revolutionary 

newspapers “Mei Nan Daily News”, and changed to new 

issue as “Qi Nan Daily News” the newspaper for supporting 

Kang Youwei and his party. Then, Xiao and Shen put 

attempting publish a another new issue of the revolutionary 

daily news named “Hua Xian Daily News” to show the 

strong opposing opinion to the political idea of “Qi Nan 

Daily News”. These two newspapers became the most 

influential daily Chinese newspapers to Thai overseas 

Chinese society. In addition, the revolutionary team has 

decided firstly publish another newspaper as Thai language 

version named “Chino Siamese Daily News” or generally 

known as “Jinnosiamvarasup”. Contents inside Chino 

Siamese Daily was not only support the revolutionary idea, 

also about the good relations between China mainland and 

Siam (past name of Thailand) for many long years. Many of 

Thai readers have known more about the story and ideas of 

the revolution in China from Chino Siamese Daily News. 

For the Thai overseas society, there were two separated 

groups; support Sun Yat-sen and support Kang Youwei. 

This was the first generation of Chinese political 

newspapers movement which fully impacted to both Thais 

and overseas Chinese in Thailand. Later, the constitutional 

monarchy party in China was losing their popularity which 

directly affected to the supporting team in Thailand. Qi Nan 

Daily News had to be shut down the business in 1911 that 

was the same year of the Xinhai Revolution got success and 

establishing the Republic of China. Zheng Zhiyong was one 

of the most powerful Chinese leader in Thailand, he had 

continually supported Kang Youwei’s idea and he also was 

the one who was the main shareholder of Qi Nan Daily 

News. After the Xinhai Revolution, he turn his side to 

support Sun Yat-sen. The constitutional monarchy party in 

Thailand was finally abolished, it also caused the two 

political ideologies war through Thai overseas Chinese 

newspapers went to the end. However, Chino Siamese Daily 

News and Hua Xian Daily News, two newspapers for the 

revolution still continued doing the publishing and became 

the most influential overseas Chinese newspaper in Thai 

society. 

 
Figure 1. Xiao Focheng or generally known as name 

Seow Hood Seng, the main editor and the owner of the 

revolutionary press. (Penpisut, 2004) 

 



International Journal of Technical Research and Applications e-ISSN: 2320-8163, 

www.ijtra.com Special Issue 18 (June, 2015), PP. 38-42 
 

40 | P a g e  

B. The main political role of the revolutionary 

newspapers 

After losing their own popularity of the constitutional 

monarchy party, apparently, Chino Siamese Daily News and 

Hua Xian Daily News took the political role instead. Xiao 

Focheng was one of members in the Chinese Revolutionary 

alliance Siam branch. The Chinese Revolutionary alliance 

also known as the Tongmenghui, it was an underground 

resistance movement founded by Sun Yat-sen for doing the 

revolutionary works, they were formed in many countries 

where the overseas Chinese reside. Xiao was a Chinatown 

publisher, and he played an important role publishing 

newspapers by using his writing talent in both Thai and 

Chinese languages. Xiao had been born in the Straits 

Settlements and whose British citizenship afforded him 

protecting from Thai authorities. He was a smart person, he 

was also good at the political knowledges including 

country’s ruling. That’s why he was kept an eye on by Thai 

authorities all the time. But he still was the most powerful 

overseas Chinese editor, publisher and writer in the era of 

King Vajiravudh. Hua Xian Daily News and Chino Siam 

Daily News were firstly published in May 15th 1907, one 

copy with two languages, in Chinese eight pages and in Thai 

four pages. After 4 years since the first published, the 

newspapers were absolute separated in two copies two 

languages, each copy published eight pages. Hua Xian Daily 

News and Chino Siam Daily News became a mouthpiece for 

the revolutionary party’s political views, and helped Sun 

seeking for fund raising. Many overseas Chinese donated 

money for the revolution and some applied for amy 

volunteers, they gave an active helping to the revolution that 

was breaking out in China. Xiao was responsible in duties 

both of being the revolutionist leader and being the main 

editor of two newspapers. Hua Xian Daily News regularly 

published in contents of the revolution and Sun’s political 

idea as Chinese language version, and Chino Siam Daily 

News was about the revolution contents as well but printed 

in Thai language. Xiao wanted Thais to be aware of the 

revolutionary movement in China and making spread out the 

revolution idea to Thais. About the main contents inside 

newspapers were mostly related to the politic in Thailand 

and China. The newspapers published the articles regarding 

Thailand ruling, some articles criticised King Vajiravudh’s 

state policies but some gave an admired opinions to the Thai 

authorities. After the successful overthrew of the Qing 

dynasty in China, the newspapers attempted to praise to the 

Xinhai Revolution by the publishing. The articles about the 

revolutionary idea in newspapers inspired the group of 

seven Thai army officers. They decided to overthrow the 

king in the same way as China. These seven army officers 

attempted overthrow the government by making revolt and 

setting up the Republic. However, the plotters were quickly 

arrested and imprisoned. This uprising against the Thai king 

was finally failed. But nevertheless, King Vajiravudh did 

not trust in this situation any more. He believed that the 

political idea of overseas Chinese would be harmful to his 

position. The first upraising against the absolute monarchy 

of Thailand was known as “The Palace Revolt of 1912”, it 

was one of the important event in Thai political history. 

 
Figure 2. Left: Hua Xian Daily News Right: Chino Siame 

Daily News (Penpisut, 2004) 

 

C. The political debated among the revolutionary 

party and the King Vajiravudh through newspapers 

King Vajiravudh’s period was marked as the age of 

popular press of daily news and weekly magazines. Due to 

the amount of newspaper copies, the newspaper businesses 

was rapidly growing up. At time time, there was 

approximately 52 copies of the newspapers which officially 

published during the late of King Chulalongkorn’s period 

and up to 133 copies in King Vajiravudh’s period. This was 

the golden age of presses in Thailand. The freedom of the 

newspapers was granted to an enormous extent. More 

newspapers took up political theme, some was playing as 

the political role instead of people. Frequently, the 

authorities and the publishers used newspapers to represent 

their opinions and agued each other even among the 

publishers themselves. King Vajiravudh or King Rama VI 

was one of Thailand’s highly famous artists, writing novels, 

short stories, newspaper articles and even poems, he was 

particularly known as a famous journalist. He wrote many of 

articles in newspapers to show his political ideology and to 

tell people about the government’s policies. During the age 

of the revolution, “Thai News” was the only one press 

which was royally owned by the king. Thus, most of the 

contents inside Thai News was about what the king wanted 

to communicate to Thai people. Except Thai News which 

owned by the government and Chino Siam Daily News 

which owned by overseas Chinese, the non-government 

party also published their own press namely “Bangkok 

Daily Mail” to mainly oppose the government’s policies. 

Clearly, Chino Siam Daily News was the Chinese 

newspapers which published as Thai language and the 

Bangkok Daily Mail trenchantly criticised the government 

policy including the existing social and economic. And the 

king also retorted to these newspapers that accused him by 



International Journal of Technical Research and Applications e-ISSN: 2320-8163, 

www.ijtra.com Special Issue 18 (June, 2015), PP. 38-42 
 

41 | P a g e  

using the area of his newspaper as well. These three 

newspapers became the most influential daily news to 

Thailand at that time. After the Palace Revolt of 1912 that 

the group of army officers attempted imitated China’s 

Xinhai Revolution to overthrow the absolute monarchy of 

Thailand, King Vajiravudh put more efforts to create and 

promote Thai nationalism. Due to the revolutionary works 

of overseas Chinese, these made the king was unpleasant for 

the situation, thus, he wrote many articles to showed anti-

Chinese ideas on the newspapers. In 1914, King Vajiravudh 

published in Thai News an article titled "The Jews of the 

East"as the pen name “Asvabuhu”. The main gist of this 

article was to compare that Chinese in Thailand were like 

the Jewish. Chinese were united by loyalty to their 

motherland but not to their adopted country, they seemed 

immigrate to seek a new life but actually they were out to 

make money as possible and then depart. The main content 

seem quite excessive for the overseas Chinese in Thailand to 

admit, but the king just urged Thais to take more active role 

in their own economy and be faithful in the nationalism. At 

that time, no any newspaper writers criticised his writings, 

except Chino Siam Daily News whose edited by Xiao 

Focheng that tried to debate the king’s articles. Xiao was the 

main journalist of Chino Siam Daily News as the pen name 

“Padung” and “Batkunchon” strongly opposed against the 

king’s anti-Chinese ideas, especially in article of “The Jew 

of the East”. King Vajiravudh had published many other 

anti-Chinese articles related which let some of overseas 

Chinese felt displeasing, but at the same time some of Thais 

perceived the nationalism, all of these were the impacts of 

the newspapers during that time. Although the Palace Revolt 

of 1912 was not successful, but King Vajiravudh still 

believed that it caused from the overseas Chinese and their 

newspapers as a political tool. Subsequently, in 1922, Thai 

government officially enacted legislation the Chinese 

newspapers for controlling the urge of political ideas in 

foreign newspapers which possibly be the social harm in the 

future. Since that, the revolutionary ideology became 

forbidden for Thailand. Chino Siam Daily News was shut 

down business in 1923 which was the year after the press 

legislation, and Hua Xian Daily News was also went out of 

business in next 1924. 

 
Figure 3. The King Vajiravudh’s original handwritten 

copy of “The Jew of the East”. (G.WilliamSkinner, 1986) 

 

 
Figure 4. “Thai News” The press which was royally 

owned by King Vajiravudh. 

(http://th.wikipedia.org/wiki/ไทย (หนังสือพมิพ์) 

 

V. CONCLUSION 

The findings of the research obviously show that the 

first flouring age of daily newspapers in Thailand was 

originally occurred during the China’s Xinhai Revolution. 

The coming of two political ideologies including all of the 

revolutionary works to urge Chinese for giving supports 

were particularly showed that Thai overseas Chinese 

enjoyed follow-up the situations in China and Thailand 

through newspapers reading. It indicated to the life-style, 

reader characteristics and even the value of educated culture 

of Thai overseas Chinese. Although the revolutionary party 

of Sun Yat-sen became the most influential political thought 

to the overseas Chinese, but the revolutionary team which 

led by Xiao Focheng still using newspapers as their 

mouthpiece to communicate to the readers and it greatly 

worked. Xiao was the chief of the revolutionary team in 

Thailand and also taking duty on newspaper’s editor. He 

was the main force who driving the revolutionary works, 

surely, his newspapers got the great feedbacks from readers, 

he attempted to use his talents running his works. Xiao  was 

the first Thai-Chinese tried to shift out from the traditional 

role by publishing Thai version of overseas Chinese 

newspaper, to make Thais knew more about what the Thai 

overseas Chinese were being. This was the new changing 

age of Thai press industries. We could not reject that the 

revolutionary newspapers inspired some group of people 

wanted to reform Thailand as the same way of the China’s 

Xinhai Revolution. The impact of the Palace Revolt of 1912 

was directly related to King Vajiravudh’s responding. The 

king also using the newspapers area to show his expand his 

political’s thought, tell the readers his opinion including 

debate with publishers who tried to criticise him. It was the 

new trend of Thai presses which affected to the entire state. 

People enjoyed follow the world situations by reading 

newspapers, this was not usual for the state that never 

belong to any western countries. After the Xinhai 

Revolution got victory, the Thai overseas Chinese 

http://th.wikipedia.org/wiki/ไทย


International Journal of Technical Research and Applications e-ISSN: 2320-8163, 

www.ijtra.com Special Issue 18 (June, 2015), PP. 38-42 
 

42 | P a g e  

newspaper tried to reduce their political role and aimed to 

emphasise on the business role instead, it positively relaxed 

the pressure between Chinese and Thais. Historical events 

on this day imply to the lifestyles and habitants of both 

Thais and Chinese that the compromising habits of people 

who lives in Thailand can eliminate all conflicts in the 

society. Although the overseas Chinese and Thais are grew 

up in the different atmospheres, having a different 

communities, different opinions, but they all still living in 

the same roof under the centre of the Thai king of majesty. 

 
REFERENCES 

[1]. Chow Pongpichit, The Political Activities of Thai oversea 

Chinese (1906-1939), Bangkok: Institute of Asian Studies, 

Chulalongkorn University, 2003.  

[2]. Lin Jin-zhi, “The Revolution of 1911: The Southeast 

Overseas Chinese and the Southeast Asian National 

Independent Movement”, Southeast Asian Chinese 

Institute of Xiamen University, 4th Series, 1972.  

[3]. Xu Qi-heng, Overseas Chinese in Thailand and the 

Revolution of 1911, Overseas Chinese History Studies 

Journal, issue 1989. 

[4]. XiaoHanchang, “Sun Yat-sen has been visited Siam for 

three times”, Overseas Chinese Journal of Bagui:Guangxi 

Historical Institute, issue1992.  

[5]. Supang Jantawanich, The History of Bangkok Chinese 

History, Chulalongkorn University, 2006.  

[6]. Penpisut Intrapirom, The Political Role and Activities of 

Seow Hood Seng in Siam: 1970-1931, Bangkok: Institute 

of Asian Studies, Chulalongkorn University, 2004.  

[7]. G. William Skinner, Chinese Society in Thailand: An 

Analytical History, New York: Cornell University Press, 

1957.  

 


